• Kosttillskott 02.01.2014 Comments Off

    BCAA
    Grenade aminosyror som hör till gruppen essentiella aminosyror och är något som kroppen inte själv kan skapa utan måste få via kost. Ett snabbt bränsle för muskeln som kan användas vid t.ex. träning på gym. Då kan aminosyror vara ett snabbt alternativ som förhindrar kroppen från att börja bryta ner musklerna. Kan också motverka mjölksyra och minska trötthet.

    EAA
    Fria och essentiella aminosyror som kroppen inte själv bildar utan behöver från kosten. Vid intag i ren form får man bättre effekt och snabbare återhämtning efter träningspass. Kan motverkar nedbrytning av musklerna om det tas innan träning.

    Kreatin
    Ett ämne som finns i kött och fisk men som kroppen också kan skapa. Binder vätska se det gör att du ökar i vikt. Genom att binda vätskan i musklerna blir dem hårda och man ser mer vältränad ut.

    Protein
    Består av aminosyror, 20 stycken som bygger upp protein i kroppen. Man känner sig mätt och är bra ifall man tränar och vill gå ner i vikt. Hjälper även till vid uppbyggnad av muskler.

  • Kosttillskott 03.09.2013 Comments Off

    Naturläkemedel eller naturmedicin som det också kallas är preparat som kommer från naturen. De mediciner som vanligtvis används för att kurerar sjukdomar framställs i laboratorium av olika kemiska ämnen. Att behandla och lindra besvär med örter från naturen är något människan gjort sedan urminnes tider. Gamla traditionella huskurer som att äta vitpeppar för att hålla magsjukan borta eller vitlök för att hålla förkylningsbacillerna på avstånd lever kvar i dagens moderna samhälle. Idag finns det flera butiker som säljer naturläkemedel och även på apoteket går det att hitta dem.

    Till vad hjälper naturläkemedel?

    Många av de örter som finns i naturläkemedel är dokumenterade och det är vetenskapligt bevisat att de har läkande egenskaper. Det krävs dock ganska stora koncentrationer av vissa för att de ska ge effekt. Vad de botar eller lindrar kan vara allt från solsveda till urinbesvär. Naturläkemedel är inte några mirakelkurer utan det är kunskap om naturens eget apotek som växt fram genom årtusenden. I bortre Asien rankas denna vetenskap högt och här sägs den kunna bota allt, men då innehåller medicinerna lite suspekta ingredienser, som malda tigerben.

    Lyssna till din läkare

    De som lider av en kronisk eller permanent sjukdom bör konsultera med sin läkare om naturläkemedel. Vissa preparat kan ta bort effekter från andra, så precis som för vanliga mediciner kan det vara bra att ange om man äter en naturmedicin. Du ska dessutom aldrig ersätta din ordinerade medicin med ett naturläkemedel.

    Handla via nätet

     

    Förutom i hälsokostbutiken kan du även hitta naturläkemedel på nätet. När du beställer via nätet så läs innehållsförteckningen innan du klickar hem dem. De kan innehålla förbjudna växter som är narkotikaklassade eller ha beståndsdelar från fridlysta djur. Paketet fastnar då i tullen och du blir åtalad för smuggling. Detta leder ofta till böter men i värsta fall kan påföljden bli fängelse.

  • Kosttillskott 23.07.2013 Comments Off

    Kosttillskott är vanligt förekommande bland folk som ofta går till gymmet, och då särskilt bland de som tränar upp sina muskler. För att bygga muskler räcker det oftast inte med att bara träna hårt, utan för att se resultat måste man också tänka på att äta rätt.

    Även om detta går att göra utan kosttillskott, så är detta ett effektivt sätt att få i sig det man behöver för att kroppen ska orka med hårda pass och för att musklerna ska få tillräckligt med bränsle för att kunna växa.

    När det gäller proteinpulver så undrar många om man ska använda sig av Whey 80 eller Whey 100, och vilken som fungerar bäst för dig beror på några olika faktorer.

    Whey 80 innehåller större mängd kolhydrater
    Proteinpulvret Whey 80 innehåller mer kolhydrater än Whey 100 och är lämpligt för de som har problem med att öka sin vikt. Eftersom kolhydrater stimulerar insulinproduktionen kan det också ge bättre resultat från träningspasset, särskilt om du framförallt bygger muskler och inte är ute efter att bränna fett eller gå ner i vikt.

    Whey 100 är till för dig som inte vill gå upp i vikt
    Whey 100 innehåller mycket protein och färre kolhydrater än Whey 80. För dig som inte är ute efter att öka din totala kroppsmassa eller gå upp alltför mycket i vikt så är det därför ett bättre kosttillskott än Whey 80. Som ersättning för måltider så är inte något av dessa kosttillskott optimalt, utan båda två ska ses som en så kallad boost för att få bättre träningsresultat.

    Whey 100 stimulerar insulinproduktionen utan att innehålla allt för mycket kolhydrater och kan definitivt hjälpa dig att öka muskelstyrkan, men det är som sagt viktigt att inte se det som ett substitut för måltider, eftersom du då kommer gå miste om många näringsämnen.

  • Kosttillskott 22.07.2013 Comments Off

    Det finns nog inget ämne som så många artiklar handlar om på internet som kost. Alla vet att kost, motion och sömn är vad vi själva kan påverka för att kroppen ska må bra. Vad många glömmer bort i jakten på den perfekta kroppen är att alla dieter inte passar alla människor, samma sak med träningen. Det gäller att lyssna på kroppen för att få veta vad den mår bra av. Flera som benämns som mulliga är många gånger mer hälsosam än de smala.

     

    Motionärer

    För dem som enbart tar en rask promenad som träning räcker det så klart med att äta en allsidig kost. Vad som verkar vara nyttig mat varierar lika ofta som en frisörska färgar håret. Ibland är det livsfarligt att äta fett, enligt vissa dieter är det enbart kokt mat som gäller och så håller det på i all oändlighet. Ät vad du vill i lagom mängd så länge du rör på dig, men vi kan enas om att för mycket socker i kosten inte är bra. Varje människa är unik och vissa behöver mer fibrer i kosten medan andra blir dålig av det, det gäller att känna sin kropp väl i jakten på hälsa.

     

    Träningsfantaster och elitidrottsmän

     

    För de som älskar att träna och för de som tävlar på högsta nivå kan det ibland vara bra med olika typer av kosttillskott. Det finns många olika preparat att välja bland som har olika effekter. En del har till uppgift att låta musklerna återhämta sig snabbar så att du blir redo för ett pass på gymmet igen, andra ger musklerna mer explosivitet och ett tredje bygger muskler. Ett av de allra vanligaste är proteinpulvret som väldigt många som tränar på gym använder sig av. Du kan i praktiken få samma effekt genom maten du äter men det kan behövas ett stort antal flintastekar innan proteinmängden är den samma som i pulvret.

  • Kosttillskott 29.04.2013 Comments Off

    Många som tränar mycket och ofta upplever att det är svårt att få i sig tillräckligt med energi för att orka med den ansträngning som träningen kan innebära. En bra lösning på problemet kan vara att börja äta kosttillskott som kan fungera som ett bra komplement till riktiga måltider. Kosttillskott kommer i många olika former och det finns många märken som konkurrerar om kunderna. Kosttillskotten består ofta av pulver som man blandar ut i vatten medan vissa kommer i form av bars med till exempel chokladsmak. Vilket sätt man intar sitt kosttillskott spelar egentligen ingen roll utan det handlar framförallt om vad man själv känner är enklast eller godast.

    Många brukar blanda i lite pulver i en vattenflaska vilket är ett lätt sätt att snabbt få i sig proteiner, kolhydrater och annat som är viktigt för att musklerna ska underhållas ordentligt efter stora ansträngningar.

     

    Vilka näringsämnen är viktigast att få i sig efter och under träning?
    Kolhydrater är ett viktigt näringsämne för att ge kroppen bränsle och energi. Om man inte har ätit kolhydrater innan man tränar är det oftast mycket svårt att orka med ett pass på hög nivå. Det kan dessutom vara skadligt för hälsan att anstränga sig mycket utan att kroppen har någon energi att göra av med. Att äta tillräckligt med kolhydrater ett par timmar innan man börjar dagens pass brukar rekommenderas för att man ska få ut max av träningen.

     

    Proteinernas roll i styrketräning
    När det gäller just styrketräning utgör proteiner den viktigaste byggstenen. Om man inte direkt efter ett pass styrketräning får i sig tillräckligt med proteiner riskerar musklerna att förbrännas istället för att byggas upp. Eftersom man ofta svettas mycket under hårda pass måste man också få i sig natrium och andra elektrolyter. Kosttillskott med natrium kan därför vara en bra idé att införskaffa så att saltbalansen hålls på en bra nivå.

    Läs gärna mer om kosttillskott

  • Kosttillskott 01.03.2013 Comments Off

    Det händer att idrottare och tyngdlyftare använder sig av kosttillskott för att tillföra den extra näring, protein, mineraler och vitaminer som de inte klarar att få genom kosten. De som tränar hårt klarar inte alltid att äta den mängd de behöver för att täcka hela sina näringsbehov. Det händer också att veganer, gravida och barn ordineras kosttillskott för att täcka upp för näringsbrist som olika tillstånd kan medföra. Gravida får t ex ibland ordinerat järntabletter och veganer kan behöva äta vitamin B12 tabletter eftersom det kan vara svårt att tillgodogöra sig när man inte äter mjölk eller köttprodukter.

    KosttillskottPå nordliga breddgrader kan väldigt mörkhyade personer behöva kosttillskott för att klara av att tillföra de vitaminer som kroppen vanligtvis tar upp via solljuset. Den mörka huden har utvecklats som ett skydd mot en starkare sol men blir på nordliga breddgrader till ett filter som hämmar upptagningsförmågan.

    För vanliga friska individer menar de flesta forskare att en allsidig kost är det viktigaste och det går inte att ersätta med några kosttillskott. Äter man ur hela näringsspektrat, är normalfrisk och tränar på normalnivå så behöver man sällan tillföra något extra till maten för att hålla sig frisk och må bra.

    För den som brukar kosttillskott är det viktigt att kolla upp kvaliten. Handla av betrodda levarantörer och butiker. Prata med en läkare innan du använder tillskottet tillsammans med andra mediciner. Det är inte alltid det finns heltäckande och entydiga studier på vilka biverkningar olika kombinationer av mediciner och kosttillskott kan få. Det är förstås också viktigt att inte överdosera. Även om många kosttillskott som C-vitamin tillexempel inte behöver bli farliga att överdosera så är det onödigt att ta risken. Dessutom kostar det ju pengar. När det gäller C-vitamin kan kroppen bara tillgodogöra sig en viss mängd, resten följer med ut med urinen, vilket innebär att det är slöseri med pengar att överdosera C-vitamin eftersom det inte lagras i kroppen och inte gör någon som helst nytta.

    Tags: , ,

  • Kost, Träning 16.01.2013 Comments Off

    För att vi ska må bra och vara friska är det viktigt med en balanserad kost och en balanserad träning.

    De allra flesta mår bra av att äta en allsidig kost för att få i sig alla typer av olika näringsämnen, proteiner, kolhydrater, vitaminer med mera. För den som tränar hårt kan olika former av kosttillskott vara ett sätt att hjälpa kroppen få i sig den näring den behöver i rätt tid.

    Kosttillskott kan absolut inte ersätta vanlig mat men eftersom kroppen efter hård träning behöver fylla på depåerna för att kunna bygga upp sig igen så kan kosttillskott vara ett alternativ för den som tränar.

    Träning är ju i sig nedbrytande på muskelaturen i kroppen och det är återhämtningen som gör att vi blir starkare. Utan återhämtning och ny näring är inte träning uppbyggande utan destruktivt. Det är därför det är viktigt att träna balanserat och inte träna för mycket samt ha en balanserat kost så man får i sig den näring kroppen behöver.

    Träning är i grunden sunt för människan men överdriven träning och träningsberoende kan vara farligt. Det finns mycket som pekar på att det är bättre att träna lätt och regelbundet än att träna intensivt under några enstaka år. De kostsom tränar lätt och regelbundet håller ut längre och fortsätter träna även i äldre ålder.

    För den som vill bygga muskler och utveckla sin fysik till det maximala kan det vara viktigt att noggrant se över och planera såväl sin kost som sin träning. Först då kan man förvänta sig maximala resultat.

    Träning behöver inte vara fysisk träning utan kan också vara mental träning. Att meditera eller ägna sig åt olika slags pussel eller spel som Soduko eller Schack har visat sig ha en positiv effekt på hjärnans utveckling. Ny hjärnforskning har visat, till skillnad mot vad forskarna trodde tidigare, att hjärnan är plastisk och har en förmåga att bilda nya celler ändå upp i hög ålder. Därför är det aldrig för sent att träna såväl kropp som sinne.

    Tags: , , , , ,

  • Kolhydrater, Protein 27.01.2012 Comments Off

    Man brukar prata om protein som kroppens byggstenar. Det stämmer. Proteiner är viktiga för uppbyggnad av vävnad och muskulatur i kroppen. Ett annat ord för protein är amonisyror. När aminosyror går samman och bildar komplexa molekyler med över 50 bindningar börjar man kalla dem för proteiner.

    Kolhydrater är kroppens energikälla och behövs för att kroppen ska orka med att utföra sina funktioner. Det finns långa och korta kolhydrater. Långa kolhydrater finns t ex i pasta, ris och potatis. Korta kolhydrater är olika former av sockerarter.

    I kroppen pågår ständig proteinsyntes. Från näring tar kroppen upp protein som den använder för att bygga muskulatur och vävnad. Samtidigt bryts ständigt gammal vävnad ner som då ersätts av den nya vävnaden. Man kan se det som ett pussel där pusselbitar tas bort och ersätts med nya. Den här typen av förnyelse av kroppens celler gäller hela kroppen. Inte bara muskalaturen utan också skelettet och andra delar av kroppen. Proteinsyntesen står dock för förnyelsen av muskulaturer och proteinbaserad vävnad i kroppen. Den kropp du har idag är inte densamma som du hade när du var barn och kommer inte vara densamma om några år. I kroppen sker ständig förnyelse och utbyte av cellerna.

    Träning belastar kroppens celler extra mycket. Det medför ökad muskelnedbrytning och att fler “pusselbitar” “tas bort”. För att kroppen ska kunna bygga upp sig igen krävs återhämtning, vila och tillförsel av ny näring.

    För en person som äter en allsidig näringsriktig kost och tränar regelbundet räcker oftast det proteinintag som kommer från kosten. Protein finns i alla livsmedel men de livsmedel som innehåller de fullvärdiga amonisyror som kroppen behöver är främst ägg, kött, och fet fisk. Mjölprodukter såsom ost och fil innehåller också bra proteiner. Bra proteiner finns också i sojabönor och produkter baserade på sojabönor. Det är inte svårt att få i sig den mängd protein som kroppen behöver. Men det betyder inte att det inte kan finnas fördelar med proteintillskott för den som tränar hårt.

    Direkt efter muskelbelastande träning har kroppen ett extra stort behov av att snabbt få i sig näring och tillgång till vila för att återhämta sig. För den som tränar på gym kan det vara svårt att hinna ta sig hem, laga mat och äta i tid. En proteindryck eller annat proteintillskott kan då göra vardagen lättare. Återhämtningen blir snabbare och muskelbyggnaden mer effektiv. Kroppen behöver inte bara protein utan också kolhydrater för att återhämta sig.

    Som alltid med kosttillskott så ersätter inte tillskottet en allsidig kost utan kan bara användas som just ett tillskott, ett supplement, till allsidig kost. Det finns heller ingen anledning att överdosera. Det är också viktigt att köpa sina tillskott från betrodda tillverkare och butiker.

    Tags: ,